Hur bestäms en adress i Sverige?

Alla bebyggda fastigheter skall ha en egen adress:  det gäller för adresser till permanentboenden, fritidshus samt verksamhetsadresser. 

Kommunen är ansvarig för adressättningen inom sin kommungräns. Deras uppgift är således att bestämma gatunamn/väg och eventuellt nummer för alla bebyggda fastigheter inom kommunen. Ofta baserar sig namnet på ortens historia, geografi, kända personer eller något med lokal anknytning. 

Posten kan vid behov sätta en "postal adress" tex en postadress till ett företag, myndighet eller organisation som behöver en adress med ett eget postnummer.
Posten bestämmer postnummer och postort på samtliga giltiga adresser bestämda av kommunen samt för de postala adresserna. Detta görs på uppdrag av Post- och Telestyrelsen.

Om du saknar "din" adress

Det är viktigt att din adress är korrekt och finns inregistrerad som en giltig adress. Förutom post- och brevutdelning är det många andra samhällsfunktioner som bygger på att din adress är korrekt och officiell: räddningstjänst, Polisen, Skatteverket och Folkbokföringen är bara några få.

Saknar du adress till ditt boende eller din verksamhet är det i första hand kommunen du skall vända dig till. Försäkra dig först om att adressen verkligen inte finns. Detta gör du med fördel via vår onlinetjänst för adress- och postnummersökning.

Efter att kommunen fastställt adressen och skickat in den som aktiv tar det normalt ca 1-2 veckor innan den nya adressen finns registrerad i de flesta system med korrekt postnummer och är klar för användning.

Varje aktör har olika intervall för hur ofta de uppdaterar sina system och register. Hos oss hittar ni alltid aktuell information. Adress- och postnummerändringar visas i samband med att de träder i kraft.


Fler frågor i samma kategori


 Kontakta mig

Har du frågor och vill att vi kontaktar dig?

Fyll i dina kontaktuppgifter i formuläret och skicka så hör vi av oss så fort vi kan.




 (Frivilligt)